fbpx

Bij welke oogaandoeningen moet ik door de oogarts worden gekeurd?

  • Bij een te lage gezichtsscherpte
  • Indien u lijdt aan diabetes mellitus (suikerziekte)
  • Als er indicaties zijn voor een gezichtsveldbeperking (bijv. bij glaucoom of een hersenaandoening)
  • Bij een (verdenking op een) progressieve oogaandoening

Wordt jullie manier van keuren geaccepteerd door het CBR?

Jazeker! Wij werken volledig volgens de geldende wet- en regelgeving en leveren sinds maart 2021 dagelijks (digitaal) keuringen aan bij het CBR.

Ontmoet ik de oogarts die mij keurt persoonlijk?

U zult de oogarts niet persoonlijk ontmoeten, maar de oogarts ziet wel degelijk uw ogen. De optometrist bij de betere optiekzaak onderzoekt uitgebreid uw ogen en maakt hierbij meerdere beelden van uw ogen. De oogarts op afstand beoordeelt vervolgens het dossier en voert de keuring uit.

Hoelang duurt het voordat ik bij jullie terecht kan?

Het is afhankelijk van de drukte bij de optometrist/optiekzaak, maar doorgaans is dit binnen enkele dagen tot twee weken mogelijk.

Moet ik de gegevens van mijn bril of lenzen meenemen naar het onderzoek?

Als u daarover beschikt is dit zeker aan te raden, dit maakt het alleen maar makkelijker.

Wat is het verschil tussen de keuring in het ziekenhuis of via jullie?

Door de intensieve samenwerking tussen optometrist en oogarts is het bij ons mogelijk dat u binnen enkele dagen een volledige en uitgebreide oogkeuring krijgt bij u in de buurt. In het ziekenhuis kan de wachttijd voor een CBR-keuring door de oogarts oplopen tot meerdere maanden. Wij sturen uw rapport digitaal op naar het CBR waardoor het CBR sneller een besluit kan nemen over uw rijbewijs.

Wat gebeurt er als de oogarts mij afkeurt?

Als de oogarts geen goedkeuring of de maximaal haalbare termijn kan adviseren wordt er altijd persoonlijk contact met u opgenomen om e.e.a. door te spreken. U heeft dan het recht om de keuring niet in te laten sturen naar het CBR en elders een second opinion aan te vragen.

Wat gebeurt er als er tijdens de keuring iets wordt ontdekt wat niet bekend was?

Dit komt met regelmaat voor. In zo’n geval zal de optometrist u ook doorverwijzen naar uw huisarts of oogarts in de buurt voor verder onderzoek of behandeling. Dat staat dan los van de keuring.

Ik loop al bij een oogarts voor een behandeling. Kan ik dan wel bij jullie terecht?

Indien u niet bij uw eigen oogarts terecht kunt, bent u van harte welkom bij ons. Het is dan wel handig om zoveel mogelijk medische gegeven van uw ogen zelf op te vragen en mee te brengen.

Stel dat blijkt dat er een gezichtsveldonderzoek gemaakt moet worden, kan dat dan ook gedaan worden in de optiekzaak waar ik gekeurd ben? Zo niet, waar dan wel? En hoe lang moet ik daar dan op wachten?

In de meeste gevallen is het niet mogelijk om een gezichtsveldonderzoek te maken in de optiekzaak. Als er wel een gezichtsveldonderzoek verlangd wordt nemen we telefonisch contact met u op. Er  wordt dan een afspraak gemaakt om dit onderzoek bij u thuis uit te komen voeren. Hier zijn extra kosten aan verbonden, meer informatie daarover vindt u hier.

Ik heb glaucoom en ben daarvoor onder behandeling. Word ik wel goedgekeurd?

Om veilig aan het verkeer te mogen deelnemen zijn er minimale eisen gesteld aan uw gezichtsvermogen (ook wel visus of gezichtsscherpte genoemd) en aan het gezichtsveld (ook wel blikveld genoemd). Bij glaucoom kan er sprake zijn van afwijkingen in het gezichtsveld. Wij zullen dat op verschillende manieren bij u onderzoeken. Soms is daar een aanvullend onderzoek voor nodig. Op basis van deze onderzoeken zullen wij een advies uitbrengen aan het CBR.

Moet ik het CBR oogarts formulier meenemen naar de afspraak?

Het is van belang dat u alle relevante correspondentie van het CBR meeneemt naar het onderzoek. Het formulier zelf wordt niet ingevuld en opgestuurd naar het CBR, maar er staan wel veel gegevens op die van belang zijn.

Krijg ik ook inzage in het rapport dat de oogarts indient bij het CBR?

Dat krijgt u zeker. Zodra de oogarts de keuring heeft afgerond, ontvangt u een email om het bestand te kunnen downloaden (mits emailadres en mobiel nummer bekend zijn).

Staat uw vraag er niet bij?

Neem dan gerust contact met ons op, we staan u graag te woord. Het makkelijkst is om een email te sturen, we antwoorden doorgaans dezelfde dag. U kunt ook bellen naar 085 – 023 07 65.